fredag den 17. september 2010

Karakteristikker på en Borderline-person...

Ting, som kan være karakteristisk for en Borderline-person.

Da vi alle sammen (borderline eller ej), blot er mennesker, så kan man jo ikke generalisere at ALLE mennesker der lider af borderline, er præcis sådan!
Vi er alle forskellige, men kan have nogen af de samme træk.

Mangler jeg noget på listen?
Det er også vigtigt at tilføje, at jeg har lagt denne liste på min blog, for at høre DIN mening!
Lider du af borderline, eller kender du en der gør det og synes du der mangler noget på denne liste, så skriv gerne en kommentar nedenunder :-)


1. Svært ved at koncentrere sig.
2. Alt er enten sort eller hvidt.
3. Tendens til misbrug, både af mennesker og stimulanser for at håndtere indre tomhed.
4. Giver dobbelte eller mangetydige budskaber. Siger et med ord, andet med kroppen, samtidigt med at vedkommende handler som h. selv synes og tænker, uafhængigt af de andre budskaber.
5. Kan ikke tilfredsstilles, (næsten) lige meget hvad man gør.
6. Indre forvirring, bestandigt skiftende, affektive (ophidsede) ytringer.
7. Bliver mere angst af at føle angst, (det samme med ked-af-det-hed.)
8. Stræber efter det perfekte.
9. Prøver på hele tiden at have kontrol.
10. Bliver uhørt oprørt og vred.
11. Tendens til at gøre skade på sig selv (bla. cutting samt spiseforstyrrelser.)
12. Svært ved at tage ansvar eller se konsekvenser af sine handlinger.
13. Søger hele tiden mening og bekræftelse.
14. Misbruger stoffer eller forhold for at håndtere indre tomhed.
15. Føler sig som det evige offer.
16. Er meget selvkritisk og er bange for at få blotlagt svagheder.
17. Svært ved at sætte -og mærke grænser.
18. Søger efter mening med tilværelsen og selve livet.
19. Føler sig tom indvendig.
20. Rummer en dyb indre angst for ikke at kunne slå til i hverdagen.
21. Har dyb utålmodighed over for det, de selv næsten tvangsmæssigt oplever som mangler hos andre.







3 kommentarer:

  1. der er også det med tanke mylder , der ikke er til at stoppe igen .

    SvarSlet
  2. Utrolig godt at læse dette. Kan fra nu af forstå hvirfor det kan være så svært at være
    sammen med en pårørerende.

    SvarSlet
  3. Jeg har borderline "Den følsesmæssige og den impulsive" + andre forstyrrelser..
    Sommetider har jeg opturer: glad,har styr på det hele, føler mig næsten som et supermenneske med meget energi og følseskold/tom..
    Mine nedturer: energiløs, træt, kan ikk tage mig sammen, kan ikk sove da min hjerne ikk vil slappe af og give min krop ro. Det modsatte sker med mine opturene. Men vil helst være mig selv. Skal jeg noget såh er det såh svært at det næsten er umuligt at komme igang..
    Mine mellemtider..
    Tænker ikk på hva jeg foretager mig det kører næsten på automatik..
    Mistroisk, lav tålmodighed,ligeglad med alt også ændres meninger mm og de ska' ikk komme mig på tværs.. vist også kaldt for at være passiv..
    For Helved.. Jeg vil godt give en arm for at komme af med mine forstyrrelser..

    SvarSlet